Een schone slaapkamer bevordert een goede nachtrust.

schone opgeruimde slaapkamer

Rust en reinheid in de slaapkamer

Iedereen is gebaat bij een goede nachtrust. Het is de manier om weer nieuwe energie op te doen voor een nieuwe dag met nieuwe uitdagingen. Bij tips voor het bevorderen van de nachtrust wordt niet meteen gedacht aan een schone slaapkamer. Toch moet dit zeker niet onderschat worden. Lees hieronder hoe en waarom en wordt ook een schone slaapster.

Waarom is een schone en opgeruimde slaapkamer belangrijk?

Het belangrijkste voor een fijn slaapvertrek is frisse lucht, oftewel: zuurstof. Tijdens het slapen is jouw lichaam namelijk nog hard aan het werk. Het ruimt de afvalstoffen op en maakt nieuwe lichaamscellen aan. Hierbij heeft het lichaam zuurstof nodig.
Wie juist frisse lucht verafschuwt, is huisstofmijt. Deze nare beestjes kunnen allergieën of astma veroorzaken. Bovendien is vochtige, warme lucht is de beste vriend van bacteriën en schimmels. Er is, denk ik, geen uitleg nodig waarom die niet gezond zijn.
Naast een schone slaapkamer, is ook een opgeruimde slaapkamer belangrijk. Een opgeruimde kamer geeft namelijk minder prikkels, zodat het gemakkelijker is om je te ontspannen en binnen no time in dromenland te belanden.
Nu is een dergelijke slaapkamer geen onhaalbare droom. Er zijn een paar simpele stappen die dagelijks gedaan kunnen worden, waardoor je zonder veel moeite een schone slaapkamer houdt.

Dagelijks rondje slaapkamer

Bij het wakker worden is de eerste stap juist iets niet te doen: namelijk het bed opmaken. Sla het dekbed open, laat dekens en hoeslakens lekker wapperen en lucht het bed minimaal een uur. Op deze manier verdwijnt het vocht en de warmte, waarvan de kleine beestjes zo houden, uit het matras. Als het raam nog niet open was, doe het dan nu en laat de frisse lucht binnen. Leg eventueel het kussen in de vensterbank of hang deze ook uit het raam. Na een uurtje kan het bed glad getrokken worden en de ramen gesloten (vergeet je kussen niet!). Mocht je ’s morgens vroeg niet zoveel tijd hebben, dan kun je het dekbed ook opengeslagen laten liggen. Als je dat niet zo netjes vindt, trek dan het beddengoed lekker strak en vouw het dekbed als een soort harmonica op. Op deze manier houd je jouw bed tussen de wekelijkse verschoonbeurt door heerlijk fris.

Stap twee is het stofvrij maken. Er komt vrij snel stof in de slaapkamer, omdat je je daar vaak verkleedt. Ook het beddengoed helpt daar niet aan mee. Ga daarom elke ochtend even snel met een doekje langs alle oppervlakken. Maak er jouw ochtendworkout van. Wanneer er niet teveel spullen in de slaapkamer staan, is het stof in de slaapkamer binnen minder dan een minuut verdwenen.

De derde en laatste stap is voor velen een struikelblok: de kleding. Hoe verleidelijk is het aan het einde van de dag jouw kleren op de grond te gooien en het bed in te duiken. Weersta deze verleiding, want ook deze stap is binnen enkele minuten gedaan. Gooi de vuile was meteen in de wasmand. Rondslingerende was trekt namelijk weer stof aan en geeft ook een rommelige aanblik in de slaapkamer. Dit geldt trouwens ook voor die enorme kledingstapel op de stoel. Leg nog schone en fris ruikende kleding terug in de kledingkast. Als de vloer en stoel leeg zijn, ga dan lekker liggen en geniet van jouw schone en opgeruimde slaapkamer. Welterusten!