De slaapkamer als basis voor een goede nachtrust

belang van een goede nachtrust

De noodzaak van een goede nachtrust

In ons dagelijks leven zijn we bezig met allerhande dingen, normaal gesproken van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. We doen ons werk, zorgen voor en maken ons zorgen over het gezin, zijn alleen of met vrienden actief, hopelijk op sportieve manier, verorberen ten minste drie maaltijden per dag en soms gaan we nog uit.
Dit alles vraagt veel van ons en ergens in de 24 uur van de dag is het nodig dat we tijd besteden aan het herstellen daarvan.
De normale periode daarvoor is ’s nachts, vandaar de naam nachtrust. Een goede nachrust is niet alleen nodig voor het fysieke herstel van je lichaam, maar heeft ook nog eens een herstellend effect op de mentale, sociale, emotionele en spirituele vermoeienissen van de dag.

Wat je zelf kunt doen ter bevordering van een goede nachtrustgoede nachtrust

We kunnen daar een onderscheid maken tussen een drietal aspecten:
1. Levenspatroon
• Luisteren naar je normale dag en nachtritme
• Gezonde voeding en vooral niet te veel
• Voldoende beweging om je lichaam in goede vorm te houden
• Zorg voor ontspanning op zijn tijd, want de veer kan niet voortdurend gespannen zijn
2. Slaapomgeving
• Inrichting van je slaapkamer
• Slaapsysteem ( bed en beddengoed)
3. Externe maatregelen
• Vermijden van allerlei stimulerende zaken voor het slapen gaan, zoals bijvoorbeeld in voeding, gedrag, gedachten, televisie
• Slaap bevorderende middelen: warme chocolademelk, medicijn melatonine, ademhalingsoefeningen, meditatie.

Een gezond levenspatroon is niet alleen van belang voor een goede nachtrust, maar gewoon van essentieel belang voor je gehele leven, terwijl de externe maatregelen in principe eigenlijk alleen bedoeld zijn als de slaap niet wil komen.
Die tweede groep omvat echter een aantal dingen, die je kunt ondernemen om te zorgen dat de directe omgeving, waarin je slaapt, optimaal verzorgd is om die zo noodzakelijke goede nachtrust maximum kans van slagen te geven.

De slaapomgeving

In principe hoop je op een slaap in volledig ontspannen staat, dus zal je slaapkamer moeten voldoen aan de eisen, die elke vorm van spanning zo goed mogelijk weet te vermijden.
Zoals in het eerdere overzicht vermeldt, maken we het volgende onderscheid daarin:
• Slaapsysteem
o Stevig frame
o Goede lattenbodem
o Kwalitatief hoogstaand matras, het liefst op de persoonlijke wensen afgesteld
o Schoon en fris beddengoed ( lakens, dekbed, sloop)
o Ondersteunend kussen
• Slaapomgeving
o Schone lucht / ventilatie door bijvoorbeeld een raam op een kier te zetten
o Donker door het gebruik van gordijnen die geen licht doorlaten
o Temperatuur: uit onderzoek is gebleken dat een kamertemperatuur tussen de 15 en 18 graden ideaal is
o Elektronica: apparaten kunnen storende signalen uitzenden
o Planten: vermijdt teveel planten in je kamer. Zuurstof is goed, maar teveel zuurstof stimuleert de hersenen
o Geluid: maak de slaapkamer geluidsvrij eventueel met gebruik van oordopjes
o Kleur: zelfs de kleur van de muren kan van invloed zijn. Zoek kalme en lichte kleuren met blauw volgens onderzoek als favoriet

Conclusie

Het regelen van een goede nachtrust luistert eigenlijk best wel nauw. Sommige zaken zijn goed in het algemeen, maar je kunt heel wat doen om in ieder geval je directe slaapomgeving zo af te stemmen op je persoonlijke wensen, dat er zelfs al een zekere rust uitgaat van het betreden van je slaapkamer. Je hoeft alleen maar te gaan liggen en je ogen te sluiten.