Tips voor een goede nachtrust & opgeruimde kamer

schone opgeruimde slaapkamer

Dit kun je doen om een goede nachtrust te hebben

Je bent niet gedoemd om iedere nacht urenlang te woelen tot je eindelijk in slaap valt. Goed slapen is van groot belang voor onze mentale en fysieke gezondheid. Wie slaap te weinig krijgt, kan met een serieus tekort aan energie overdag te maken hebben. Hier zijn enkele tips om voldoende nachtrust te hebben.

Tip 1: Synchroniseer je lichaam met een slaapcyclus

Je lichaam houdt van een bepaalde routine. Wie daar vaak van afwijkt, kan moeilijkheden krijgen. Zorg er dan ook voor dat je dagelijks op hetzelfde uur gaat slapen en opstaat. Kies een uur uit waarop je makkelijk moe begint te voelen en wanneer je genoeg slaap hebt, zal je op een natuurlijke manier ontwaken zonder een wekker. Voorkom ook op extra lang uit te slapen in het weekend. Dit verstoort je slaapcyclus enorm.

Tip 2: Hou licht buiten

Melatonine is een hormoon dat voorkomt in je lichaam naarmate de hoeveelheid licht je te verwerken krijgt. Op die manier helpt het je slaapcyclus te regelen. Wanneer het donker is, maakt het lichaam meer melatonine aan waardoor je slaperig wordt. Zorg er dan ook voor dat je probeert te slapen in een kamer die voldoende donker is.

Tip 3: Sport overdag

Mensen die overdag sporten, slapen over het algemeen beter ’s nachts en voelen zich minder vermoeid overdag. Op een regelmatige basis aan sport doen gaat de symptomen van slapeloosheid tegen en verhoogt het aantal uur dat je in een diepe slaap vertoeft. Hoe meer je sport, hoe beter. Maar zelfs een half uurtje joggen kan je slaapkwaliteit al aanzienlijk bevorderen. Let wel dat het een aantal maanden kan duren vooraleer je de volledige voordelen ondervindt.

Tip 4: Let op wat je eet en drinkt

Wat je eet en drinkt tijdens de dag speelt een grote rol in hoe goed je zal slapen. Zeker de laatste uren vooraleer je in je bed kruipt. Cafeïne en nicotine zijn twee zaken die je zeker dient te vermijden. Cafeïne kan je zelfs slapeloosheid bezorgen tot twaalf uur nadien. Vermijd ook grote maaltijden twee uur voordat je gaat slapen. Ook alcohol is uit de boze. Hoewel een slaapmutsje je kan helpen ontspannen, verstoort het vaak je slaapcyclus. s’ Avonds veel drinken in het algemeen kan je slaap verstoren door de vele sanitaire stops die je zal moeten maken.

Tip 5: Maak je hoofd leeg

Stress en piekeren kunnen een reden zijn waarom je de slaap maar niet kan vatten. En zelfs al val je in slaap, dan nog word je vaak midden in de nacht wakker. Klinkt het bekend? Als het werk, je school of familie het probleem is, dan kan stress management een goede oplossing zijn. Leer hoe je je tijd efficiënt kunt indelen en gebruik stress op een productieve manier. Zorg ook dat je hoofd volledig leeg is door niet voortdurend je mails of sociale media te checken.

Tip 6: Zorg dat de omgeving goed zit

Goed slapen begint met een goed bed. Een goedkoop matras waarin je comfortabel ligt, is dan ook erg belangrijk. Ook een topdekmatras kan een goed idee zijn. Een topdekmatras leg je bovenop je huidige goedkoop matras, waardoor deze nog eens extra beschermd wordt. Zorg voor een matras die niet te hard en te zacht ligt.