5 tips voor een goede hygiëne in de slaapkamer

goede hygiëne in de slaapkamer

Een goede hygiëne is overal in huis belangrijk, maar de slaapkamer is misschien wel één van de belangrijkste ruimtes als het hierop aankomt. De meeste mensen brengen zo’n acht tot tien uur per dag door in de slaapkamer. Uiteraard wordt het bed hierbij het meeste gebruikt, maar er is nog meer om schoon te maken. Bij het schoonmaken van de slaapkamer wordt vooral de focus gelegd op het vuil dat met het blote oog te zien is, niet op ander en minder opvallend vuil. Omdat wij een goede hygiëne in de slaapkamer belangrijk vinden, hebben we vijf tips op een rijtje gezet om je slaapkamer écht goed schoon te maken!

1. Goede hygiëne in de slaapkamer: maak je bed niet op

We geven toe: een opgemaakt bed ziet er het mooiste uit. Iedere ochtend sla je het dekbed dicht en leg je alles mooi op z’n plaats. Wellicht denk je dat je hiermee goed bezig bent, maar niets is minder waar. Bacteriën en huisstofmijt in bed vinden het namelijk heerlijk als het lekker warm blijft. Als jij het dekbed telkens dichtslaat, zijn zij heel gelukkig en planten ze zich sneller voort. Daarom kan je maar beter je bed niet opmaken en open laten liggen in de ochtend, en eventueel tijdens de rest van de dag. Dit ziet er misschien niet zo mooi uit, maar het is wel een stuk hygiënischer.

2. Verschoon iedere week je beddengoed

Als we aan een goede hygiëne in de slaapkamer denken, dan denken we ook aan het beddengoed. Aangezien je heel wat uren per dag in bed ligt, hopen zweet en vuil zich op. Het is niet omdat je lakens er niet vies uitzien, dat ze niet vies zijn. Huisstofmijt kan je immers niet met het blote oog waarnemen. Het beddengoed wassen en verschonen is wellicht niet het leukste klusje om te doen, maar alles voor een goede slaaphygiëne! Uiteindelijk duurt het opmaken van je bed echt niet lang, en stiekem houden we allemaal van fris gewassen beddengoed, toch? Je dekbedovertrek wassen doe je trouwens zo!

Vergeet ook niet om de kussenslopen iedere week mee te wassen, het mag zelfs nog vaker! Zeker tijdens warme zomeravonden is het niet fris om telkens op hetzelfde kussensloop te slapen. Om het jezelf makkelijk te maken, kan je meerdere kussenslopen in huis halen. Zo hoef je je geen zorgen te maken dat je op een dag zonder zit. Eens in de zoveel tijd kan je trouwens ook het dekbed en kussens in de wasmachine steken voor een grondige wasbeurt. Op die manier is alles weer fris en schoon!

 Verschoon iedere week je beddengoed

3. Hoe matras schoonmaken?

In tegenstelling tot beddengoed kan je een matras niet zomaar wassen. Toch verzamelt ze door de jaren heen vuil wat voor allergieën en huidirritaties kan zorgen. Stof kan je makkelijk verwijderen door je matras een flinke stofzuigbeurt te geven. Hierbij bevestig je een klein mondstukje op de steel, bij voorkeur het borsteltje. Zet de stofzuiger niet op de hoogste stand want anders beschadig je de toplaag. Soms is stofzuigen niet genoeg en moet je de matras grondig reinigen, bijvoorbeeld als je vlekken op matras hebt. Lees hier meer tips voor het schoonmaken van je matras

4. Maak de slaapkamer wekelijks schoon

Voor een goede hygiëne in de slaapkamer is het niet alleen belangrijk om je beddengoed en matras te reinigen, je héle slaapkamer moet schoon zijn. Ruim daarom de slaapkamer regelmatig op en berg rondslingerende kleren op in de kledingkast. Ga iedere week met een stofzuiger door de slaapkamer (ook onder je bed!) en haal een vochtig doekje over de nachtkastjes en vensterbanken. Op die manier hou je de slaapkamer stofvrij en dat draagt absoluut bij aan een goede hygiëne én aan een goede nachtrust

5. Zet elke dag het raam open om te verluchten

Verluchten is in iedere kamer in huis belangrijk, en al helemaal in de slaapkamer. Een droge lucht in de slaapkamer kan namelijk leiden tot slaapproblemen. Maak er daarom een goede gewoonte van om iedere ochtend het raam open te zetten, bijvoorbeeld nadat je het dekbed open hebt gelegd. Verlucht de slaapkamer minstens voor een halfuurtje. Kan het langer? Zeker doen! Niets is heerlijker dan die verse lucht die naar binnenkomt. En wat goed meegenomen is: frisse lucht in je slaapkamer bevordert je nachtrust. Slapen met het raam open is zelfs nog gezonder!

elke dag het raam open om te verluchten